نقش هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال چیست؟ در حال حاضر هوش مصنوعی موضوعی داغ و رسانهای در تمامی کسبوکارهاست. وجود امکاناتی مانند قابلیت خودکارسازی فرآیندها و وظایف بازاریابی در هوش مصنوعی شرکتها و سازمانها را توانمندتر میکند. علاوه بر این بهرهمندی از هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال بهمنظور اتوماسیون فرآیندها و صرفه جویی زمان کارشناسان بازاریاب بسیار موثر است.
طبق بررسیهای اخیر پیش بینی شده است که بازار جهانی هوش مصنوعی بین سالهای 2020 تا 2023، 433 میلیارد دلار فروش داشته باشد. همچنین احتمال این وجود دارد که بازاریابی هوش مصنوعی در سالهای آتی رشد چشمگیری داشته باشد.
اما کاربرد دقیق هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ چیست و برندها چگونه از آن استفاده میکنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه عملکرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.
هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال بازاریابان را قادر به ایجاد و بهکارگیری ترکیبی از عناصر هوشمند دیجیتالی و انسانی میکند. هوش مصنوعی در موازات انگیزه اصلیاش برای پیشرفتهای تکنولوژیکی مبتنی بر AI در جهت بهبود و تسهیل فرایندهای بازاریابی عمل میکند. جالب است بدانید که هوش مصنوعی بیش از هر نوع ابزاری دیجیتالی و اتوماسیون دیگری به تقلید از ذهنیت انسانی برای تصمیمگیری و عمل میپردازد. بنابراین تیمهای بازاریابی به کمک این قابلیت ویژه هوش مصنوعی امکان تهیه برنامه و گردش کار مؤثر بازاریابی را خواهند داشت.
نکته قابلتوجه این است که هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال برای پیشبرد مسئولیتهایش در چارچوب مدلهای ایجادشده توسط الگوریتمها به داده نیاز دارد. چراکه ماده خام و اولیه الگوریتمها و مدلهای هوش مصنوعی همان داده است. ازاینرو جمعآوری دادهها یک موضوع داغ و بحثبرانگیز در دنیای تجارت امروز است.
ازآنجاکه حجم دادههای تولیدشده در دنیای دیجیتال مارکتینگ بسیار زیاد است، جمعآوری دادهها چالشبرانگیز است! اما راه حل چیست؟ هوش مصنوعی بهترین راه حل برای مدیریت و تحلیل این دادههای حجیم در شرکتها و سازمانها است؛ بنابراین شرکتها و سازمانها میتوانند از این ویژگی برتر هوش مصنوعی در جهت بهبود عملکرد بازاریابی خود استفاده کنند.
طبق بررسیهای اخیر پیش بینی شده است که بازار جهانی هوش مصنوعی بین سالهای 2020 تا 2023، 433 میلیارد دلار فروش داشته باشد. همچنین احتمال این وجود دارد که بازاریابی هوش مصنوعی در سالهای آتی رشد چشمگیری داشته باشد.
اما کاربرد دقیق هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ چیست و برندها چگونه از آن استفاده میکنند؟ در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه عملکرد هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال را مورد بررسی قرار دهیم.
ایجاد جایگزینهای مختلف برای روشهای ارتباط با مخاطبان و مشتریان یکی از عملکردهای مؤثر هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال است.در صورت ادغام هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، میتوان به دادههای مربوط به مشتریان، مصرفکنندگان، مشتریان بالقوه و مخاطبان هدف دسترسی پیدا کرد و به نوعی بازاریابی مخاطب محور انجام داد.
هوش مصنوعی میتواند با توجه به یک طراحی از پیش تعیینشده به ارزیابی و پردازش در لحظهی دادهها در حجم زیاد بپردازد؛ اما این چه فایدهای دارد؟ این امر به بازاریابان کمک میکند تا با داشتن یک تصویر کلی، مجموعهای از استراتژیهای بازاریابی رقابتی را ایجاد کنند. فنآوریهای هوش مصنوعی و شاخههایی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین (ML) نقش فعالی در بازاریابی دیجیتال در پیشنهادها محتوای شخصیسازیشده، بازاریابی ایمیلی، بهبود خدمات مشتری، پشتیبانی از مشتری در زمان واقعی و بازاریابی رسانههای اجتماعی دارند.
تهیه راهحلهای مؤثر تبلیغاتی یکی دیگر از راهحلهای هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال است که هزینههای تبلیغاتی مهمی را تشکیل میدهند. علاوه بر این، استفاده از هوش مصنوعی در تبلیغات دیجیتالی با تهیه محتوای مناسب موجب دسترسی آسانتر برندها به مخاطبان و مشتریان بالقوه در زمان و مکان مناسب میشود. بازاریابی هوش مصنوعی کاملاً منطبق بر دادهها، تجزیهوتحلیلها و تحقیقات است. در حال حاضر ترکیب هوش مصنوعی با بازاریابی دیجیتال بهترین راه برای جذب مشتریان بالقوه و سرنخها در استراتژیهای بازاریابی است.
ایجاد جایگزینهای مختلف برای روشهای ارتباط با مخاطبان و مشتریان یکی از عملکردهای مؤثر هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال است.در صورت ادغام هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ، میتوان به دادههای مربوط به مشتریان، مصرفکنندگان، مشتریان بالقوه و مخاطبان هدف دسترسی پیدا کرد و به نوعی بازاریابی مخاطب محور انجام داد.
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) نوعی استراتژی تجاری است که با فیلتر کردن اطلاعات واقعی و به حداکثر رساندن مجموعه اطلاعات کاربر، با رویکرد مشتری محور سازگار میشود. درواقع CRM یک استراتژی عالی مبتنی بر هوش مصنوعی برای به دست آوردن بینش دقیق در بازاریابی است.
امروزه شرکتها و سازمانها با استفاده از ترکیب CRM و هوش مصنوعی میتوانند درک جامعی از اطلاعات رفتاری مشتری مانند محصولات موردعلاقه آنها، مدتزمان صرف شده روی صفحه محصولات و… داشته باشند. علاوه بر این، ابزارهای CRM مبتنی بر هوش مصنوعی به شرکتها کمک میکنند تا حدود 95 درصد سریعتر به دادههای بازاریابی خود دسترسی داشته باشند.
در اصل ابزارهای CRM مبتنی بر هوش مصنوعی بهترین فرصت برای شرکتهاست تا بتوانند یک استراتژی بازاریابی مؤثر مبتنی بر هوش مصنوعی برای افزایش سرنخها و تبدیلها ایجاد کنند. هوش مصنوعی با ارائه دادهها به بازاریابان امکان تجزیهوتحلیل نیاز مصرفکنندگان را خواهد داد تا بتوانند میزان فروش خود را افزایش دهند. بنابراین هوش مصنوعی و CRM ترکیبی فوقالعاده در بهبود و تغییر دنیای بازاریابی دیجیتال است.
یکی از شرکتهایی که از ابزارهای CRM مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده میکند اسپاتیفای (Spotify) است. هوش مصنوعی در ابزار مدیریت مشتری اسپاتیفای با Salesforce همراه میشود تا تعامل با حساب خود را افزایش دهد و طرح سفر مشتری را ایجاد کند و علاوه بر ارائه یک سیستم پشتیبانی همهکاناله به کاربران، نیازهای آنها را در سریعترین زمان ممکن برآورده کند.
اخیراً شرکتهایی توانستهاند با استفاده از چت بات ها از مزایای زیادی مانند بهبود تجربه مشتری و خدمات مشتری بهرهمند شوند. این امر با توجه به پیشرفتهایی زبانی در حوزه معنایی مانند پیشرفتهای فرایندهای زبانی هوش مصنوعی و تطبیق سؤالات پرسیده شده با موضوعات مرتبط قابل انجامشده است. برای مثال یکی از عملکردهای هوش مصنوعی در این حوزه زمانی است که چت بات ها برخلاف نیروی انسانی قادر به مدیریت چندین مشتری بهصورت همزمان هستند.
پشتیبانی خدمات بهصورت ۲۴/۷ یکی از مزایای منحصربهفرد دیگر چت بات هاست. به کمک چت بات ها میتوان ارتباطی بیوقفه و شبانهروزی با مشتریان خود داشته باشید و درنتیجه همیشه یک قدم جلوتر از رقبایتان گام بردارید. علاوه بر این، اگر به فکر بینالمللی شدن شرکت باشید میتوانید بدون نگرانی از بابت زبان و منطقه زمانی ارتباط مستمر خود را با مشتریانتان حفظ کنید.
به عنوان مثال در یکی از پلتفرم های بانکی از سیستم چت بات استفاده شده است. در این پلتفرم بانکی ربات چت با ارائه فرصت برای دریافت آسان اطلاعات مربوط به موجودیها و هزینهها و تنظیم اعلانهای سفارشی، مدیریت امور مالی را بصریتر و کاربرپسندتر کرده است. به خاطر داشته باشید که این فقط یک نمونه کوچک از چگونگی تغییر رباتهای چت و هوش مصنوعی در صنعت مالی و افزایش تجربه مشتری است.
جای شکی نیست که هوش مصنوعی در تبلیغات دیجیتال بسیار موفق کرده است. برندهای بزرگی مانند فیس بوک و گوگل از جمله بهترین نمونههای موفقی هستند که از هوش مصنوعی در پلتفرمهای تبلیغاتی خود استفاده میکنند.
ادغام هوش مصنوعی با پلتفرم تبلیغاتی دیجیتال فرصت تجزیه و تحلیل اطلاعات کاربری مانند سن، جنسیت، مناطق مورد علاقه و مکان مشتری را فراهم کرده و درنتیجه تبلیغات دیجیتالی به مرتبطترین افراد و مخاطبان نمایش داده میشود. درنهایت نرخ بازگشت سرمایه در تبلیغات افزایش میابد.
یکی از نمونههای موفق دیگر استفاده از هوش مصنوعی در کمپینهای تبلیغاتی دیجیتال مربوط به برند کوکاکولا است. این برند از هوش مصنوعی برای تولید لوگو، متن و روایت در تبلیغات بهصورت خودکار استفاده میکند.
درصورتیکه برندهای مختلف بتوانند هوش مصنوعی را در تبلیغات دیجیتال بهدرستی بهکارگیرند از مزایای زیادی برخوردار خواهند شد. درواقع استفاده از هوش مصنوعی در حین اجرای کمپینهای تبلیغاتی باعث افزایش نتایج کارآمد از تلاشهای شما میشود و نرخ تبدیل بالایی را در کمپینهای شما فراهم میکند.
هوش مصنوعی در حوزه بازاریابی محتوا هم توانسته مؤثر واقع شود. باوجود هوش مصنوعی هدفگیری مخاطبان آسانتر انجام میشود. این موفقیت بر اساس استنباطهایی است که هوش مصنوعی بر اساس رفتار و عادات کاربر انجام میدهد؛ بنابراین بازاریابان از هوش مصنوعی در تولید محتوا هم میتوانند بهرهمند شوند و بهصورت مؤثرتر به کاربران دسترسی یابند و مشتریان بالقوه بیشتری را پیدا کنند.
هوش مصنوعی با ایجاد امکان ارتباط با بازدیدکنندگان در وبسایتهایی با محتوای مرتبطتر، بازاریابی محتوا را تقویت میکند. تولید محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی این فرآیند را تسریع میکند و بازاریابان محتوا میتوانند محتوای دیجیتال بیشتری تولید کنند. توصیه میکنیم ابزارهای محتوای مبتنی بر هوش مصنوعی مانند Writesonic، Jasper.ai یا حتی ChatGPT را امتحان کنید تا ببینید آیا هوش مصنوعی برای بازاریابی محتوا مناسب است یا خیر. شما میتوانید از هوش مصنوعی برای ایجاد انواع مختلف محتوا ازجمله پستهای وبلاگ، محتوای رسانههای اجتماعی، اسکریپتهای ویدئویی و کپیهای تبلیغاتی استفاده کنید.
نستل یکی از شرکت هایست که از هوش مصنوعی در بازاریابی محتوا بهره میبرد. این برند از فناوری پردازش زبان طبیعی (NLP) برای تولید محتوای شخصیسازیشده برای بخشهای مختلف مخاطب استفاده میکند و درنتیجه در تلاش برای بهبود بازاریابی محتوای خود جهت افزایش فروش است.
بازاریابان بهتدریج به استفاده از هوش مصنوعی برای انطباق با الگوریتمهای موتورهای جستجو وابسته شدهاند. ازآنجاکه سئو نیازهای بی شماری را از نظر فنی و معنایی پوشش میدهد. استفاده از هوش مصنوعی در سئو رتبهبندی صفحه وب شما را بهبود می بخشد و امکان استراتژیهای تطبیقی بیشتر و توسعه محتوای بهتر را برای کسبوکار شما فراهم میکند.
طبق تحقیقات HubSpot، بیش از نیمی از بازاریابان میگویند که رتبهبندی کلمات کلیدی و ترافیک ارگانیک، راههای اصلی ارزیابی بازاریابان عملکرد استراتژیهای سئوی خود هستند.
با هیاهوی اخیری که هوش مصنوعی ایجاد کرده است، بسیاری از شرکتها از به کارگیری هوش مصنوعی در استراتژی سئو خود تمرکز کرده اند. بهعنوان مثال، STACK Media از هوش مصنوعی برای شناسایی کلمات کلیدی مرتبط با حجم جستجوی بالا، تجزیه و تحلیل، کلمات کلیدی در SERP و انجام تحقیقات رقابتی برای شناسایی مضامین و ساختارهای محتوای موفق استفاده کرده است.
بازاریابی مدرن نیاز به توجه زیادی به تجربه کاربری دارد، تجربهای که تا حد زیادی توسط فناوریها و ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی مدیریت میشود. بااینحال، برای این که بهترین خروجی را از UX کسب کرد ، مستلزم مداخله انسانی هستیم. اگرچه هوش مصنوعی در حال حاضر راه حل مناسبی برای حل مشکلات بهینه سازی محتواهای مختلف است، اما هنوز نمی تواند به تنهایی در حوزه تجربه کاربری مدیریت کند.
هوش مصنوعی در طراحی UX مجموعه ای از خصایص انسانی مانند خلاقیت و تفکر انسانی را به همراه راهحلهای دنیای مجازی در هم میآمیزد. این حوزه رو به رشد میتواند با تسهیل فرآیند فنی از توسعه ایدههای جدید حمایت کند. از آنجا که هوش مصنوعی به اتوماسیون شدن فرایندها کمک می کند، تیمهای بازاریابی زمان بیشتری را می توانند صرف کارهای دیگر (مهارت های انسانی) کنند .
علاوه بر این، الگوریتمهای UX تمامی اقدامات کاربران را زیر نظر گرفته و آن ها را ثبت و ضبط میکند. هوش مصنوعی با در نظر گرفتن گزارشات قبلی از میزان تعامل کاربران با محتواها ، زمان تعامل با محتوها و… شروع به شناخت مخاطب و ترجیحات آن ها می کند.بنابراین زمانی که دادههای مشتریان با هوش مصنوعی ترکیب میشوند، تجربه منحصربهفردی برای هر کاربر فراهم میشود.
هوش مصنوعی در حال حاضر تأثیر قابلتوجهی بر بازار فعلی دارد. با این حال این تازه آغاز راه هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال است. با توجه به اینکه هوش مصنوعی مانند یک انسان فکر، تجزیه و تحلیل میکند میتوان حدس زد که هنوز چیزهای زیادی برای کشف در مورد این قابلیت خارقالعاده وجود دارد.
از آنجا که بازاریابی عصبی در رابطه با واکنش مغز به عوامل خارجی و سپس ایجاد دادههای کاربر محور بیشتر است، بنابراین هوش مصنوعی از نظر فیلترسازی قصد و درک کاربران با بازاریابی عصبی همزیستی خواهد داشت.
به علاوه هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال با شناسایی مخاطبان هدف و تجزیه و تحلیل رفتار آنها قهرمان مخفی استراتژیهای بازاریابی دنیای دیجیتال است که اجازه دسترسی به محتوای شخصیسازیشده در لحظه را به کاربران می دهد.
منابع
https://digitalagencynetwork.com/how-companies-are-using-ai-in-digital-marketing/