اتوماسیون بازاریابی داده محور دیگر یک “ابزار مفید” نیست، بلکه به یک “ابزار ضروری” برای کسب و کارهای در حال رشد تبدیل شده است که بدون آن امکان برقراری ارتباط موثر با مخاطبان هدف و حفظ تعامل آنها وجود ندارد.
آمارها نشان میدهند که در حال حاضر ۵۱ درصد از شرکتها به نحوی از اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنند. همین نظرسنجی همچنین نشان داد که بیش از ۵۸ درصد از شرکتها قصد دارند این فناوری را در سالهای آینده به کار گیرند.
در حالی که تعداد شرکتهایی که به اهمیت و ضرورت اتوماسیون بازاریابی پی بردهاند، امیدوارکننده به نظر میرسد، تعداد شرکتهایی که در استفاده از آن موفق بودهاند، چندان زیاد نیست.
در این مطلب از مجموعه مایند به عنوان ارائه دهنده راهکارهای مارکتینگ اتومیشن، به بررسی عمیقتر بازاریابی داده محور و اتوماسیون بازاریابی خواهیم پرداخت و به شما نشان خواهیم داد که چگونه میتوانید از این ابزارهای قدرتمند برای ارتقای بازاریابی خود و دستیابی به نتایج بهتر استفاده کنید.
بازاریابی داده محور بر استفاده از دادههای مشتری برای درک بهتر نیازها، ترجیحات و رفتار آنها تمرکز دارد. این دادهها میتوانند از منابع مختلفی مانند وبسایت، رسانههای اجتماعی، برنامههای وفاداری و تعاملات با خدمات مشتری جمعآوری شوند. از طرفی اتوماسیون بازاریابی از نرمافزار برای خودکار کردن وظایف تکراری بازاریابی مانند ارسال ایمیل، مدیریت رسانههای اجتماعی و ردیابی سرنخها استفاده میکند. این امر به بازاریابان این امکان را میدهد تا زمان خود را صرف فعالیتهای استراتژیکتر مانند توسعه محتوای خلاقانه و ایجاد روابط با مشتریان کنند.
هنگامی که بازاریابی داده محور و اتوماسیون بازاریابی با هم ترکیب میشوند، اتوماسیون بازاریابی داده محور را خواهیم داشت که طیف وسیعی از مزایای متنوع را در اختیار کسب و کارها قرار میدهد.
اتوماسیون بازاریابی یک فناوری است. برای اینکه بتوانید از آن بهره مند شوید، همچنان به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارید. و برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر، به داده در مورد بازار هدف مخاطب خود، پرسونای ایده آل شما، رقبا و موارد دیگر نیاز دارید. بنابراین، هنگامی که همه چیز را کنار هم قرار می دهید، اتوماسیون بازاریابی موثر با داده تغذیه می شود.
بدون داده های دقیق در مورد رفتار و ترجیحات مشتری، شما در حال خودکارسازی کمپین ها و فرآیندها بر اساس اطلاعات نادرست یا بدون اطلاعات هستید که منجر به افزایش نشتی در قیف بازاریابی که راه اندازی کرده اید می شود و باعث کاهش بازده سرمایه گذاری (ROI) کلی اتوماسیون بازاریابی شما می شود.
با توجه به اینکه اکنون کسبوکارها انبوهی از کانالها برای جمعآوری دادههای مشتری و یادگیری از تعاملات آنها دارند، زمان آن فرا رسیده است که دادههای بزرگ (big data) را برای نتایج بهتر در اتوماسیون بازاریابی ادغام کنند.
احتمالا از مزایای اتوماسیون بازاریابی در زمینه افزایش بهره وری و کارایی تیم ها آگاه هستید. اما زمانی که تلاشهای اتوماسیون بازاریابی خود را با داده ترکیب میکنید، قادر خواهید بود نتایج ملموسی را مشاهده کنید.
بازاریابان صرف زمان و منابع قابلتوجهی را به خلق، انتشار و تبلیغ محتوا برای آگاهیرسانی و آموزش مخاطبان خود در طیف وسیعی از کانالها اختصاص میدهند. با این حال، با توجه به اشباع بازار از محتوا و تولید آن توسط 78 درصد از شرکتها برای اهداف بازاریابی و فروش، اتکا به روشهای سنتی و پراکنده دیگر کارآمد نیست.
در این میان، اتوماسیون بازاریابی داده محور به عنوان ناجیِ بازاریابان عمل میکند و با ارائه ابزارها و فناوریهای نوین، مسیری روشن برای دستیابی به مخاطبان هدف، با پیام درست، در کانال مناسب و در زمان ایدهآل ترسیم میکند.
با کمک دادهها، میتوانید پلتفرمها و کانالهایی را که مخاطبان شما بیشترین فعالیت را در آنها دارند، زمانی که تمایل بیشتری به تعامل با محتوا نشان میدهند و نحوه تعامل آنها را شناسایی کنید. این امر میتواند به شما در استفاده از اتوماسیون بازاریابی برای اجرای کمپینهای هدفمند در سراسر کانالها کمک کند و در نهایت منجر به نتایج بهتر شود.
تحقیقات نشان میدهد که حدود 48 درصد از دادههای جمعآوریشده توسط کسبوکارها به تجزیه و تحلیل مشتری (customer analytics) اختصاص دارد. این حجم عظیم از اطلاعات، گنجینهای ارزشمند برای درک عمیقتر مخاطبان و نیازهای آنهاست. با این حال، بدون استفاده از این دادهها در استراتژیهای بازاریابی و فروش، عملاً از پتانسیل بالقوه آن برای ارتقای تجربه مشتری و افزایش فروش چشمپوشی میشود.
در دنیای امروز که 80 درصد از مصرفکنندگان انتظار دارند برندها با آنها ارتباطات شخصیسازیشده برقرار کنند، اتکا به حدس و گمان در بازاریابی دیگر کارآمد نیست. درک دقیق علایق، نیازها و ترجیحات هر مشتری، کلید خلق تجربهای منحصر به فرد و متناسب با سلیقه اوست.
اتوماسیون بازاریابی به عنوان ابزاری قدرتمند، امکان بهرهبرداری از دادههای تحلیل مشتری را در مقیاس وسیع فراهم میکند. با استفاده از این ابزار، میتوان کمپینهای بازاریابی شخصیسازیشدهای را در سراسر کانالهای دیجیتال، از جمله ایمیل، وبسایت، شبکههای اجتماعی و تبلیغات آنلاین، طراحی و اجرا کرد.
طبق گزارش گارتنر، 27 درصد از بازاریابان کمبود داده را مانع اصلی اجرای موفق کمپینهای بازاریابی شخصیسازیشده میدانند. این در حالی است که در دنیای پویای امروز، اطلاع از تغییرات ترجیحات مصرفکنندگان از طریق تعاملات مستمر، امری حیاتی برای بقا و رشد کسبوکارها تلقی میشود.
در عصر حاضر که رقابت برای جلب توجه مخاطبان به شدت افزایش یافته، ارائه تجربهای استثنایی برای مشتری دیگر یک مزیت رقابتی محسوب نمیشود، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر برای ادامه فعالیت است. ادغام دادهها در فرآیند اتوماسیون بازاریابی، کلید اصلی غلبه بر این چالش و دستیابی به شخصیسازی واقعی در تعاملات با مشتریان به شمار میرود.
طبق نظرسنجی انجام شده توسط CoSchedule، حدود 32 درصد از افراد در صورت دریافت محتوایی که نامربوط به آنها باشد، از لیست شرکتها لغو اشتراک میکنند.
با توجه به اینکه ارتباط با مشتریان در صنایع با سرعت بالا چقدر مهم است، مشاهدات نشان میدهد که کسبوکارها از اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنند. اما برای رسیدن به تناسب در مقیاس، آن ها همچنین باید دادهها را برای هدایت استراتژی پشت هر کمپین خودکار وارد کنند. اتوماسیون بازاریابی در کنار داده میتواند به شما کمک کند تا کمپینها را در سطوح فردی از شخصیسازی تنظیم کنید.
در چشمانداز دیجیتال رو به رشد، برندها با انبوهی از نقاط تماس و لحظات ظریف در سفر خریدار روبرو هستند. با در نظر گرفتن 5000 تبلیغی که یک کاربر اینترنتی به طور متوسط در معرض آن قرار میگیرد، فرصت کمی برای برقراری ارتباط معنادار با مخاطب باقی میماند.
برای غلبه بر این چالش، برندها باید کمپینهای بازاریابی دقیقی را ایجاد کنند که پیام درست را در زمان مناسب به مخاطبان مناسب ارائه دهند.
تحلیل عمیق دادهها کلید دستیابی به این هدف است. با بررسی دادهها، برندها میتوانند الگوهای تعامل مشتریان با برند خود را در بخشهای مختلف شناسایی کنند. این بینشها را میتوان برای ایجاد محرکهای مارکتینگ اتومیشن و در زمان واقعی استفاده کرد که به طور موثری با مصرفکنندگان درگیر میشوند و احتمال از دست دادن فرصتهای ارزشمند را به حداقل میرساند.
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی طیف گستردهای از ویژگیها را ارائه میدهند که میتوان از آنها در تیمهای بازاریابی، فروش و پشتیبانی مشتری استفاده کرد. این امر اغلب منجر به ایجاد فرآیندها و کمپینهای داخلی توسط تیمها میشود تا وظایف را طبق نیازهای خاص خودکار کنند.
با این حال، این رویکرد میتواند منجر به همپوشانی و ناکارآمدی در سراسر بخشها و کانالها شود، که به نوبه خود منجر به افزایش هزینهها و کاهش بازگشت سرمایه (ROI) میشود.
تحلیل دادهها میتواند به رفع این چالشها کمک کند. با بررسی عمیق دادهها، شرکتها میتوانند:
هنگامی که دادهها را با استراتژی اتوماسیون بازاریابی خود ادغام میکنید، میتوانید در زمان واقعی اطلاعات بیشتری در مورد مخاطبان هدف خود به دست آورید. شما همچنین می توانید عملکرد جنبه های مختلف کسب و کار خود – محصولات، خدمات، فرآیندها، تیم ها و موارد دیگر را تجزیه و تحلیل کنید. این نمای جامع از نحوه عملکرد و عملکرد همه چیز، امکان تصمیمگیری بهتر در همه سطوح را فراهم میکند.
دادهها قلب اتوماسیون بازاریابی موثر هستند. بدون دادههای دقیق و قابلاعتماد، کمپینهای شما نمیتوانند به مخاطبان مناسب برسند، پیامهایتان طنینانداز نمیشود و در نهایت، تلاشهای بازاریابی شما به نتیجه نمیرسد.
با سرمایهگذاری در جمعآوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل دادههای باکیفیت، میتوانید پایه و اساس اتوماسیون بازاریابی قدرتمندی را ایجاد کنید که نتایج قابلتوجهی را برای کسبوکار شما به ارمغان میآورد.
تحقیقات نشان میدهد که حدود 48 درصد از دادههای جمعآوریشده توسط کسبوکارها به تجزیه و تحلیل مشتری (customer analytics) اختصاص دارد. این حجم عظیم از اطلاعات، گنجینهای ارزشمند برای درک عمیقتر مخاطبان و نیازهای آنهاست. با این حال، بدون استفاده از این دادهها در استراتژیهای بازاریابی و فروش، عملاً از پتانسیل بالقوه آن برای ارتقای تجربه مشتری و افزایش فروش چشمپوشی میشود.
در دنیای امروز که 80 درصد از مصرفکنندگان انتظار دارند برندها با آنها ارتباطات شخصیسازیشده برقرار کنند، اتکا به حدس و گمان در بازاریابی دیگر کارآمد نیست. درک دقیق علایق، نیازها و ترجیحات هر مشتری، کلید خلق تجربهای منحصر به فرد و متناسب با سلیقه اوست.
اتوماسیون بازاریابی به عنوان ابزاری قدرتمند، امکان بهرهبرداری از دادههای تحلیل مشتری را در مقیاس وسیع فراهم میکند. با استفاده از این ابزار، میتوان کمپینهای بازاریابی شخصیسازیشدهای را در سراسر کانالهای دیجیتال، از جمله ایمیل، وبسایت، شبکههای اجتماعی و تبلیغات آنلاین، طراحی و اجرا کرد.
طبق گزارش گارتنر، 27 درصد از بازاریابان کمبود داده را مانع اصلی اجرای موفق کمپینهای بازاریابی شخصیسازیشده میدانند. این در حالی است که در دنیای پویای امروز، اطلاع از تغییرات ترجیحات مصرفکنندگان از طریق تعاملات مستمر، امری حیاتی برای بقا و رشد کسبوکارها تلقی میشود.
در عصر حاضر که رقابت برای جلب توجه مخاطبان به شدت افزایش یافته، ارائه تجربهای استثنایی برای مشتری دیگر یک مزیت رقابتی محسوب نمیشود، بلکه ضرورتی اجتنابناپذیر برای ادامه فعالیت است. ادغام دادهها در فرآیند اتوماسیون بازاریابی، کلید اصلی غلبه بر این چالش و دستیابی به شخصیسازی واقعی در تعاملات با مشتریان به شمار میرود.
طبق نظرسنجی انجام شده توسط CoSchedule، حدود 32 درصد از افراد در صورت دریافت محتوایی که نامربوط به آنها باشد، از لیست شرکتها لغو اشتراک میکنند.
با توجه به اینکه ارتباط با مشتریان در صنایع با سرعت بالا چقدر مهم است، مشاهدات نشان میدهد که کسبوکارها از اتوماسیون بازاریابی استفاده میکنند. اما برای رسیدن به تناسب در مقیاس، آن ها همچنین باید دادهها را برای هدایت استراتژی پشت هر کمپین خودکار وارد کنند. اتوماسیون بازاریابی در کنار داده میتواند به شما کمک کند تا کمپینها را در سطوح فردی از شخصیسازی تنظیم کنید.
ابزارهای اتوماسیون بازاریابی طیف گستردهای از ویژگیها را ارائه میدهند که میتوان از آنها در تیمهای بازاریابی، فروش و پشتیبانی مشتری استفاده کرد. این امر اغلب منجر به ایجاد فرآیندها و کمپینهای داخلی توسط تیمها میشود تا وظایف را طبق نیازهای خاص خودکار کنند.
با این حال، این رویکرد میتواند منجر به همپوشانی و ناکارآمدی در سراسر بخشها و کانالها شود، که به نوبه خود منجر به افزایش هزینهها و کاهش بازگشت سرمایه (ROI) میشود.
تحلیل دادهها میتواند به رفع این چالشها کمک کند. با بررسی عمیق دادهها، شرکتها میتوانند:
اتوماسیون بازاریابی با تسهیل و تسریع مصرف دادهها، به شما امکان میدهد در حین انجام کار، خلأها و فرصتها را به سرعت شناسایی کنید.
این امر منجر به درک عمیقتر از مصرفکنندگان، ترجیحات و نیازهای در حال تحول آنها میشود و به شما این امکان را میدهد که رویکرد خود را حتی قبل از رقبا بهینه کنید.
طبق گفته 67 درصد از مدیران عامل، اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر داده به آنها کمک کرده است تا در بازارهای هدف خود به مزیت رقابتی دست یابند.
اتوماسیون بازاریابی فراتر از صرفاً اجرای کارآمد کمپینها عمل میکند. این ابزار قدرتمند، بینشهای ارزشمندی را از عملکرد تمام کمپینها به شما ارائه میدهد که میتوانید از آنها برای پیشبینی روندها و تصمیمگیریهای استراتژیک آگاهانه استفاده کنید.
ترکیب داده و اتوماسیون بازاریابی، به شما امکان میدهد تا به طور فعال روندها و تغییرات بازار را پیشبینی کنید. این امر انعطافپذیری لازم برای تطبیق استراتژی بازاریابی خود با شرایط در حال تغییر و تضمین رشد پایدار را به شما میدهد.
به جای اتخاذ تصمیمات ناگهانی در واکنش به نوسانات رفتار مصرفکننده و افت عملکرد کمپینها، میتوانید با اتکا به دادهها، رویکردی پیشدستانه داشته باشید و استراتژی بازاریابی خود را برای دستیابی به موفقیت بلندمدت بهینه کنید.
در دنیای پویای امروز که ترجیحات مصرفکنندگان به سرعت تغییر میکند و رقابت دائماً در حال افزایش است، اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر داده کلید دستیابی به رشد پایدار و افزایش سهم بازار است.
همانطور که برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی چند مرحله را دنبال می کنید، اطمینان حاصل کنید که به اتوماسیون بازاریابی نیز به روشی مشابه نزدیک شوید.
اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی همیشه تعریف اهداف و مقاصد روشن خواهد بود. شما باید بدانید که با اجرای یک استراتژی اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر داده در شرکت خود، به دنبال چه چیزی هستید.
اهداف شما می تواند بر اساس مشکلی که سعی در حل آن دارید یا مقیاسی که کسب و کار شما در آن اجرا می شود، متفاوت باشد. برخی از اهداف مشترک یک استراتژی اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر داده عبارتند از: توانایی شخصی سازی سفرهای خریدار، بهبود رضایت مشتری، کاهش ریزش مشتری، بهبود نسل بندی با کیفیت بالا، ارائه تجربه عالی به مشتری و افزایش تعامل با مشتری.
ایجاد اتوماسیون بازاریابی نباید یک فرآیند جداگانه برای یک تیم خاص باشد. از آنجایی که فرآیندها و داده ها در سراسر بخش های مختلف از جمله بازاریابی، فروش، پشتیبانی و موفقیت استفاده می شود، مهم است که همه ذینفعان را درگیر کنید.
به طور واضح مشخص کنید که از چه کسانی در هر بخش به بینش نیاز دارید و نقش آنها در تعریف دامنه اتوماسیون بازاریابی چیست.
با توجه به گسترش روزافزون چشم انداز دیجیتال، امروزه کمبود داده وجود ندارد. اما همه داده ها اطلاعاتی نیستند که کسب و کار شما برای ایجاد یک استراتژی اتوماسیون بازاریابی نیاز دارد. برای تصمیم گیری درست، به منابع صحیح داده نیاز دارید.
یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی نباید به عنوان یک واحد مستقل اجرا شود. این باید به طور معنی داری بخشی از مجموعه فناوری موجود شما باشد.
این اساساً به معنای این است که وقتی منابع داده خود را تعریف می کنید، باید اطمینان حاصل کنید که جریان داده به پلتفرم بدون درز و بدون خطا است. اینجاست که ادغام ابزارها و فناوری های شما وارد عمل می شود.
یک پلتفرم اتوماسیون بازاریابی خوب به شما امکان می دهد به راحتی با سایر ارائه دهندگان خدمات و راه حل هایی که در حال حاضر از آنها استفاده می کنید ادغام شوید. این شامل ابزارهای بازاریابی است که برای ایمیل، پیام کوتاه، فشار وب و سایر اهداف استفاده می کنید، ابزارهای پشتیبانی مشتری، پلتفرم های توانمندسازی فروش و CRM شما.
هنگامی که اهداف خود را به وضوح تعریف کردید و برنامه ای برای نحوه فعال کردن اتوماسیون بازاریابی با داده دارید، زمان آن است که به شناسایی وظایف و فرآیندهای تکراری که باید در مقیاس اجرا شوند، بپردازید.
اینها مواردی هستند که شما باید در تمام کانال هایی که به عنوان نقاط تماس دیجیتال با مصرف کنندگان خود ایجاد کرده اید، خودکار کنید. این می تواند شامل تعاملاتی باشد که در وب سایت شما، از طریق اعلان های فشار وب، ایمیل، پیام کوتاه یا سایر کانال ها انجام می شود.
همچنین به خاطر داشته باشید که چگونه می خواهید انتقال های آسانی را فعال کنید در صورتی که و زمانی که یک کمپین خودکار در هر یک از کانال ها نیاز به مداخله دستی شما برای شخصی سازی گفتگوها به صورت یک به یک داشته باشد.
یک استراتژی اتوماسیون بازاریابی موثر، استراتژی ای است که دائماً بر بهینه سازی رویکرد با استفاده از داده تمرکز دارد.
اکثر شرکت ها از اتوماسیون بازاریابی با ذهنیت “تنظیم و فراموش کردن” استفاده می کنند که منجر به فرسودگی و تکراری شدن کمپین ها در طول زمان می شود و تأثیر حتی با دقت ترین کمپین ها را کاهش می دهد.
اینجا است که اطمینان از نظارت دقیق بر عملکرد تلاش های اتوماسیون بازاریابی شما مهم می شود. از بینش ها برای شناسایی فرصت هایی برای ارائه تجربه بهتر و بهینه سازی در حال حرکت استفاده کنید.
همانطور که لیست ایمیل شما به تمیز کردن مکرر برای سالم نگه داشتن آن نیاز دارد، استراتژی و پلتفرم اتوماسیون بازاریابی شما نیز به همین صورت است.
اطمینان حاصل کنید که زمانی که تأثیر کمپین های خود را اندازه گیری می کنید، به نحوه مقیاس بندی عملکرد در سراسر کانال ها و پلتفرم های مختلف نیز توجه می کنید. این به شما کمک می کند تا مکان هایی را شناسایی کنید که منابع را بدون بازگشت سرمایه زیاد تخلیه می کنید و در عوض مواردی را که باید برای رسیدن سریعتر به اهداف خود دو برابر کنید، شناسایی کنید.
اتوماسیون بازاریابی به منظور کارآمدتر کردن تلاش های بازاریابی و فروش شما طراحی شده است. در حالی که اکثر شرکت ها از قابلیت های آن برای “کارایی” استفاده می کنند، تعداد کمی از آنها به آنچه این فناوری برای تضمین “اثربخشی” کمپین ها نیز ارائه می دهد، توجه نمی کنند.
یک ابزار اتوماسیون بازاریابی خوب مانند وب انگیج، داده ها را از چندین منبع و کمپین در کانال های مختلف به یک داشبورد جمع آوری می کند. این داده ها را جمع آوری می کند تا به شما در درک کلی از کل تلاش های بازاریابی و تأثیر کمپین های خود کمک کند.
بله، شما به داده ها نیاز دارید تا اتوماسیون بازاریابی خود را تقویت کنید تا بتوانید ناخواسته ها (کمپین ها و فرآیندهای ناکارآمد) را حذف کنید و روی آنچه واقعاً مهم است و رشد را برای شرکت شما به ارمغان می آورد تمرکز کنید.
در دنیای امروز که رقابت در آن شدیدتر از همیشه است، کسبوکارها برای موفقیت به هر ابزاری که میتوانند برای افزایش کارایی و اثربخشی بازاریابی خود استفاده کنند، نیاز دارند. اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر داده، راهحلی قدرتمند است که به کسبوکارها کمک میکند تا با استفاده از دادههای ارزشمند مشتری، کمپینهای بازاریابی هدفمند و شخصیسازیشده ایجاد کنند.
اتوماسیون بازاریابی مبتنی بر داده، ابزاری قدرتمند است که میتواند به کسبوکارها در هر اندازهای کمک کند تا بازاریابی خود را به سطح بالاتری ارتقا دهد. با استفاده از دادهها برای هدایت استراتژی بازاریابی خود، میتوانید کمپینهای مؤثرتر ایجاد کنید که به شما کمک میکند تا به اهداف خود برسید. برای مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر به منظور بهره مندی از اتوماسیون بازاریابی داده محور برای کسب و کارتان با کارشناسان مجموعه مایند تماس بگیرید.
بازاریابی داده محور بر استفاده از دادههای مشتری برای درک بهتر نیازها، ترجیحات و رفتار آنها تمرکز دارد.
اتوماسیون بازاریابی یک فناوری است. برای اینکه بتوانید از آن بهره مند شوید، همچنان به یک استراتژی بازاریابی نیاز دارید. و برای ایجاد یک استراتژی بازاریابی موثر، به داده در مورد بازار هدف مخاطب خود، پرسونای ایده آل شما، رقبا و موارد دیگر نیاز دارید.