در سالهای اخیر، مارکتینگ اتومیشن تحولات چشمگیری داشته و باعث شده تعداد بیشتری از کاربران به دنبال تجربیات خرید سفارشی باشند. با تغییرات سریع در انتظارات مشتریان، ترکیب مارکتینگ اتومیشن و هوش مصنوعی مکالمهای به عنوان یک تحول اساسی ظهور کرده است. در واقع، روند جالبی به نام “موج جایگزینی” وجود دارد که در آن کسبوکارها به سمت راهحلهای مبتنی بر هوش مصنوعی مهاجرت کرده و ابزارهای قدیمی خودکارسازی را جایگزین میکنند. این تغییر به دلیل وابستگی سیستمهای قدیمی به مدلهای مبتنی بر قوانین است که تعاملات را به سوالات از پیش تعریفشده محدود میکند.
در سال ۲۰۲۴، اولویتبندی تجربه مشتری (CX) یکپارچه بیشتر از همیشه اهمیت دارد. برندها باید اطمینان حاصل کنند که هر تعامل مشتری با آنها روان، مداوم و رضایتبخش باشد. تحقیقات نشان میدهد که ۸۶٪ از خریداران حاضرند برای تجربه مشتری عالی هزینه بیشتری بپردازند و حدود ۴۶٪ از مشتریان در صورت ارائه تجربه شخصیسازی شده، بیشتر خرید میکنند.
با ترکیب مارکتینگ اتومیشن با فناوریهای هوش مصنوعی، برندها میتوانند یک اکوسیستم یکپارچه ایجاد کنند که به آنها امکان ارائه تجربیات فردی و مداوم در مقیاس بزرگ را میدهد. هوش مصنوعی مکالمهای و ارتباط با مشتریان از طریق این فناوریها به سطح جدیدی ارتقا یافته و امکان پاسخگویی بهتر و سریعتر به نیازهای مشتریان فراهم میشود.
این وبلاگ به این موضوع میپردازد که چگونه میتوان از قدرت هوش مصنوعی مکالمهای و ابزارهای مارکتینگ اتومیشن استفاده کرد تا تعاملات مشتری را به نحوی بسازید که منجر به تبدیلهای بینقص و مفید شود.
ارتباط با مشتریان به مجموعه فعالیتها و فرآیندهایی اشاره دارد که یک کسبوکار برای برقراری و حفظ ارتباط موثر با مشتریان خود انجام میدهد. این ارتباط میتواند از طریق کانالهای مختلفی مانند تلفن، ایمیل، شبکههای اجتماعی، چت آنلاین و ملاقاتهای حضوری صورت گیرد. هدف اصلی ارتباط با مشتریان، ایجاد رضایت، افزایش وفاداری و بهبود تجربه مشتریان است.
برخی از اجزای اصلی ارتباط با مشتریان شامل موارد زیر است:
با ادغام تکنولوژیهای مدرن مانند هوش مصنوعی مکالمهای و مارکتینگ اتومیشن، کسبوکارها میتوانند این ارتباطات را به صورت شخصیسازی شده و در مقیاس بزرگ انجام دهند، که این امر منجر به افزایش رضایت و وفاداری مشتریان میشود.
امروز استفاده از هوش مصنوعی بسیار فراگیر شده است. برای همین اگر نقاط قوت هوش مصنوعی با تعامل مشتری هماهنگ شود، یک رویکرد مؤثر برای ارائه تجربیات مناسب است. ادغام این دو ابزار قدرتمند، تجربیات مناسبی را به مشتریان و کاربران ارائه میدهد. از طرفی فرآیندهای بازاریابی را برای شما آسان میکند، ولی قبل از فرآیند یکپارچهسازی به شناخت هر کدام از این ابزار بپردازیم.
پلتفرم ارتباط با مشتری (CEP) یک راه حل نرمافزاری انعطافپذیر است که به کسبوکارها کمک میکند تا به طور مداوم، قابل اعتماد و جذاب، تجربیات مشتریان را ارائه دهند. با استفاده از دادههای اولیه، کسبوکارها میتوانند ارتباطات شخصی با مشتریان را بهبود بخشیده و وفاداری آنها را تقویت کنند. این نرمافزار میتواند به کسبوکار شما کمک کند تا هر تعامل را به یک رابطه بلندمدت تبدیل کند و نرخ از دست دادن مشتریان را کاهش دهد.
از سوی دیگر، پلتفرم داده مشتری (CDP) یک نرمافزار مدیریت دادههای مشتری است که به کسبوکارها این امکان را میدهد که دادههای مختلف مشتری را از منابع مختلف نظیر سیستمهای CRM، تحلیل وب، و شبکههای اجتماعی جمعآوری و یکپارچهسازی کنند. این پلتفرم به کسبوکارها این امکان را میدهد تا یک تصویر جامع و کامل از هر مشتری ایجاد کنند و با استفاده از این دادهها، تجربه مشتریان را بهبود بخشیده، تعاملات را شخصیسازی کنند، و کارایی در بازاریابی و فروش را افزایش دهند.
ادغام یک پلتفرم ارتباط با مشتری (CEP) با یک سیستم مدیریت دادههای مشتری (CDP)، امکان تعاملات شخصیسازی شده را از طریق ایمیل، شبکههای اجتماعی، چت و پیامکوتاه فراهم میکند. این پلتفرم دادهها را جمعآوری، تحلیل و بهبود میدهد، ارتباطات را با استفاده از اتوماسیون بهینه میکند و اطمینان مییابد که استراتژیهای ارتباطی بهبود یافته و همگون و مداوم باشند.
همین الان به شما خبر دادهاند که میتوانید با برند موردعلاقه خود یک دورهمی صمیمانه و دوستانه داشته باشید، آیا نمیپذیرید؟ چه کسی از مکالمه و تعامل با برند موردعلاقهاش لذت نمیبرد؟
هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند برای انجام کارهای بازاریابی روزانه و پرتکرار است. درواقع هوش مصنوعی مکالمهای فناوری جدید برای ایجاد این ارتباط است و مانند یک انسان با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته مانند NLP و ML برای درک و پاسخگویی به پرسش و پاسخها این کار را انجام می دهد. این فناوری مکالمات روان و جذاب را از طریق چت باتها و عوامل مجازی در طول زمان تضمین کرده و بهبود میبخشد. این فناوری مانند یک دستیار مجازی در تمام ساعات شبانهروز در خدمت شما است.
برطبق تحقیقات 35 درصد از مردم برای رفع مشکل خود از چتبات استفاده میکنند. 40 درصد از این افراد تا زمانی که پاسخ دریافت کنند، اهمیتی نمیدهند که هوش مصنوعی پاسخ آنها را میدهد. با این سطح از پذیرش افراد، 64 درصد از کسبوکارها، چتباتها را یک پشتیبان شخصیسازیتر از مشتری میشناسند.
با ادغام این فناوریها، تجربیات شخصیسازی کارآمد را ارائه میدهید. همچنین میتوانید برنامههای بازاریابی را با تعامل مشتری و بینش مبتنی بر داده بهینهسازی کنید. در ادامه با مزایای این ادغام آشنا خواهید شد.
در ادامه به برخی مزایای ادغام CEP ها با هوش مصنوعی محاورهای اشاره میکنیم:
یکی از مزایای ادغام این دو فناوری دسترسی به انبوه دادههای مکالمهای است. این دادهها شامل بینشهایی از تعاملات مشتری و ارتباط با مشتریان در کانالهای مختلفی چون: وبسایتها، پلتفرم شبکه اجتماعی و پیامرسانها است. اگر این دادهها را تجزیه و تحلیل کنید، میتوانید پروفایل جامعی از مشتریان جمعآوری کنید و به درک عمیقتری از خواستههای او دست یابید.
با ادغام CEP ها با هوش مصنوعی در بازاریابی دیجیتال به بینش عمیق رفتار مشتریان دست مییابید. حالا این بینش عمیق به کارتان میآید. بینشی که از ارتباط با مشتریان به دست آوردهاید. این بینش به شما کمک میکند تا تجربیات فوق شخصیسازی را به مشتریان ارائه دهید. درک بهتر از رفتارهای فردی و ترجیحات مشتری به شما کمک میکند تا توصیههای متناسب با نیازهای خاص مشتری را برآورده سازید. اگر برندتان به این سطح از شخصیسازی برسد منجر به افزایش وفاداری، رضایت و تکرار خرید مشتری خواهد شد.
کمپینها همیشه سازنده مشتری جدید، حفظکننده مشتری سابق و بازگردانده مشتری وفادار پای خرید دوباره است. بنابراین پای کمپین در تمام مشکلات بازاریابی باز است و میتوانید بگویید همیشه پای یک کمپین در میان است. راهحل بیشتر مشکلات بازاریابی ایجاد یک کمپین جذاب، شخصیسازی و البته کم هزینه است. اگر این دو فناوری را با هم ادغام کنید منجر به ارائه یک کمپین هدفمندتر و تعامل با مشتریان بهصورت هوشمند است. حالا چطور به راهاندازی کمپین کمک میکند؟
تجزیه و تحلیل رفتار و تعاملات مشتریان به شناسایی فرصتهایی کمپین و هدفگذاری مؤثر و مجدد کمک میکند. این ترفند به شما کمک میکند براساس تعاملات قبلی که با مشتری برقرار کردید، پیشنهادات و یادآوریها و پیامهایی را از طرف برندتان برای او ارسال کنید.
بهطور کلی مجموعه دادههای یکپارچه شما را برای بهبود تعامل متنی در کانالهای مختلف با توصیه هوشمندانه محصول یا خدمت و افزایش ارتباط با مشتریان و نرخ تبدیل، مجهز میکند.
بانک اطلاعاتی در هر استراتژی بازاریابی یک مخزن ارزشمند از رفتارها، بینشها و خواستههای مشتری است. شاید بخش طلایی هر کسبوکاری جمعآوری این دادهها و نگهداری آن در یک بخش بسیار سرّی است. در هسته هر استراتژی بازاریابی یک بانک اطلاعاتی کارآمد نهفته است. دادههای این بانک اطلاعاتی از برگزاری کمپینهای تبلیغاتی جمعآوری شده است. در واقع این بانک اطلاعاتی سنگ بنای ارتباط با مشتریان را تشکیل میدهد.
در سالهای اخیر به دلیل افزایش نگرانیهای حفظ حریم خصوصی کاربران به تدریج اقدام به حذف کوکیهای شخص ثالث کردند. چراکه با کمک این کوکیها به ردیابی رفتار و اقدامات کاربر پرداخته میشد. با این محدودیت ایجاد شده یک منبع اطلاعاتی بزرگ درباره کاربر را از دست دادهایم. برای همین کسبوکارها نیاز به دسترسی به دادههای اساسیتر درباره مصرفکنندگان دارند. با این حال دادههای شخص اول مکالمه (ارتباط مستقیم با مشتری) به کار میآید.
بنابراین برنامه دریافت اطلاعات از طریق ارتباط مستقیم با مشتری به این چند روش انجام میگیرد:
دادههای حاصل از ارتباط مستقیم بسیار متفاوت از روشهای دریافت اطلاعات است. در روش مستقیم تمام اطلاعات بهطور کامل از منبع است. برای همین بینشهای دقیق و معتبری مانند احساسات و ترجیحات مشتری را ارائه میکند. با ادغام این دادههای مستقیم با روشهای دیگر، میتوانید فهرست جامعی ایجاد کنید، توصیه شخصی ارائه دهید و پیام هدفمند یکپارچه ایجاد کنید.
روزهای تبلیغات مونولوگی گذشته است. در آن زمانها یک نفر جلوی دوربین حاضر میشد و درباره خدمت یا محصول برندی صحبت میکرد. تبلیغ به این شکل در آن زمانها بسیار کافی بود، ولی الان توجهات زیادی را به خود جلب نمیکند. مشتریان هوشمند امروزی بهدنبال مکالمه ارتباط دو طرفه با برندهای موردعلاقه خود هستند. آنها میخواهند سریع سوال بپرسند، نیازشان را برطرف کنند و زود به پاسخ برسند. چترباتها مجهز به هوش مصنوعی این نیاز مشتری را بهطور کامل ارضا میکند. از خودتان میپرسید، چقدر علم پیشرفت کرده و چطور این امکانپذیر است که هوش مصنوعی با ما ارتباط بگیرد؟
این ابزار با توانایی هوشمندانه، سوال انسان را به شیوهای ظریف و مرتبط با موضوع تفسیر میکند و بعد به آن پاسخ میدهد. هوش مصنوعی برای درک و پاسخ به پرسشهای کاربر از الگوریتمهای پیشرفته و تکنیک یادگیری ماشینی استفاده میکند. همچنین لحن یا احساس بیان شده را تشخص میدهد. قصد یا هدف نهایی کاربر را استنباط میکند تا در یک مکالمه دو طرفه تمام و کمال ظاهر شود تا کاربر احساس کاستی نکند.
این سیستم همهکاره بوده و با هر مدل سوال و چالشی برای پاسخ به پرسشها در هر زمینهای سازگار میشوند. برندها مثلا میتوانند ماهیت واتساپ را برای کارهای شخصی خود با هوش مصنوعی یکپارچه کنند. واتساپ به دلیل دسترسی گستردهاش به یک کانال برای مکالمه مشتریان با کسبوکارها در زمان واقعی تبدیل شده است.
برای مثال میتوانید در بخش بانکی از قابلیت هوش مصنوعی استفاده کنید. اعلام تراکنشها در واتساپ منجر به توصیههای مالی شخصیسازی میشود. این ارتباط دو طرفه در بخش بانکی باعث شناسایی افراد متقلب و پشتیبانی فعال برای مشتری ارائه میکند. بنابراین این ابزار هوش مصنوعی هماهنگی و ادغامپذیری خود را با رسیدگی به موضوعات مختلف از تعامل اولیه تا مدیریت روابط بلند مدت ثابت میکند.
برای درگیر کردن مؤثر مخاطب هدفتان، به استراتژی امنی چنل (Omnichannel) برای یکپارچهسازی تمام نقاط تماس مشتری نیاز دارید. قابلیتهای امنی چنل در وب انگیج منجر به این موارد میشود:
هر بار که مشتری را برای پاسخ گرفتن ناامید کنید، احتمال اینکه از شما خرید کند و تراکنش اتفاق بیفتد، کمتر میشود. چراکه او وارد قسمت چت یا مکالمه با برندتان در وبسایت شما شده و پاسخی دریافت نکرده است. پس به وبسایت دیگری میرود و کارش را راه میاندازد. درحالیکه هوش مصنوعی مکالمه تعاملات یکپارچه برای برندتان ایجاد میکند. دریافت تبدیل و جذب مشتری همیشه استراتژی آسانی نیست. مشتری همیشه در حال استفاده از برنامههای مختلف هستند. این امر باعث دشواری در پیگیری حرکات و تشویق آنها برای انجام اقدامات موردنظر است.
با کمک هوش مصنوعی محاورهای میتوانید از تعاملات انسانی برای تولید سرنخ استفاده کنید. بااینحال برای تبدیل سرنخ به مشتریان بالقوه نیاز به سیستم پیشرفتهتری دارید.
تجارت مکالمه یک انتخاب هوشمندانه برای بازاریابان است که با مشتریان در یک پلتفرم ارتباط برقرار می کنند. همچنین باعث ایجاد تراکنش در محیط برنامه و تجربه “امنی چنل (one-channel)” میشود. از طرفی از چتباتها و برنامههای پیامرسان مانند واتساپ برای کمک به مشتریان در خرید آنلاین استفاده میکند. این قابلیت تعامل با مشتری را بهبود بخشیده و منجر به فروش بیشتر میشود.
تجارت مکالمه بستر جدیدی برای کسبوکارها در فروش محصولات و خدمات از طریق پیامرسانها است. تجارت مکالمه این مزیتها را برای مشتری بهدنبال دارد:
در دنیای بازاریابی که به شدت رقابتی است، داشتن اطلاعات ناقص از مشتریان مانع از توانایی برندها در درک کامل مخاطبان خود میشود. این محدودیت باعث میشود نتوانند به درستی با نیازهای در حال تغییر بازار سازگار شده و نوآوری کنند. علاوه بر این، این ناتوانی میتواند منجر به انباشت دادههای مجزا و جداگانه شود که دیدگاه کلی از ارتباط با مشتریان را محدود میکند. همه این عوامل میتوانند منجر به ترویجها و پیامهای نادرست شده و تلاشهای بازاریابی را بیثمر کنند.
علاوه بر این، دادههای جداگانه و تکهتکه میتوانند به از دست رفتن درآمد منجر شوند، زیرا فرصتهای فروش اضافی و فروش متقابل بدون داشتن بینشهای حاصل از تعاملات مکالمهای از دست میروند. این امر مستقیماً بر سودآوری تأثیر میگذارد.
یکپارچهسازی هوش مصنوعی مکالمهای این چالشها را با پر کردن شکاف بین اتوماسیون بازاریابی و تعاملات بیوقفه با مشتریان حل میکند. با استفاده از دادههای مکالمهای، برندها بینش عمیقتری از ترجیحات، رفتارها و احساسات مشتریان به دست میآورند که به آنها امکان میدهد تلاشهای بازاریابی را به طور موثری شخصیسازی کنند. این یکپارچهسازی نه تنها دقت بازاریابی را افزایش میدهد، بلکه تجربه مشتریان را نیز بهبود میبخشد، تعامل را افزایش میدهد و در نهایت به موفقیت کسبوکار منجر میشود.
هوش مصنوعی مکالمهای آینده بازاریابی است. اگر میخواهید به این دنیای جدید دادهها که از تعاملات واقعی بافته شده است دست پیدا کنید، همین امروز با ما تماس بگیرید.
مارکتینگ اتومیشن چیست؟ مارکتینگ اتومیشن به معنای خودکارسازی فرآیندهای روتین بازاریابی دیجیتال است. یکی از اهداف اصلی مارکتینگ اتومیشن، افزایش تعامل با مشتریان است. با استفاده از این تکنولوژی، برندها میتوانند پیامهای شخصیسازی شدهای ارسال کنند که منجر به افزایش تعامل و ارتباط با مشتریان شود.
یکی از مزایای کلیدی مارکتینگ اتومیشن در افزایش تعامل، بهرهگیری از ابزارهای تعاملی است. این ابزارها به شما امکان میدهند اطلاعات مفیدی درباره مشتریانتان جمعآوری کنید. با استفاده از این دادهها میتوانید کمپینهای بازاریابی را طراحی و اجرا کنید که نرخ بازگشت سرمایه (ROI) بالایی داشته باشند و دقیقاً در مسیر نیازها و علاقههای مشتریان قرار گیرند.
از دیگر فواید مارکتینگ اتومیشن در افزایش تعامل با مشتریان میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
علاوه بر این، مارکتینگ اتومیشن امکان تجزیه و تحلیل سریع کمپینها را فراهم میکند. این ویژگی به شما اجازه میدهد بهسرعت واکنش نشان دهید و در صورت نیاز استراتژیهای خود را بهینهسازی کنید. اگر نتایج کمپین مثبت باشد، ارتباط با مشتریان نیز تقویت خواهد شد. در غیر این صورت، باید از دادههای بیشتری برای شناخت بهتر مشتریان استفاده کرده و استراتژیهای خود را بازنگری کنید.
امروزه ارتباط با مشتریان بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته است. اما چالش اصلی زمانی پدیدار میشود که تعداد مشتریان از حد قابل شمارش فراتر رود و تعامل حضوری با آنها غیرممکن یا دشوار گردد. راهحل این چالش، ارتباطات با مشتریان به صورت آنلاین است. با استفاده از راهکارهای نوین ارتباطی و تکنولوژیهای پیشرفته میتوان تعامل با مشتریان را به طور چشمگیری ارتقا داد و زمینه را برای رشد و رونق کسبوکار فراهم کرد.
مجموعه مایند با ارائه راهکارهای مارکتینگ اتومیشن (Marketing Automation)، به شما کمک میکند تا با مشتریان خود به طور موثرتری ارتباط برقرار کنید و وفاداری آنها را نسبت به برندتان افزایش دهید.
ما در مایند با اتکا به سالها تجربه و تخصص، خدمات متنوعی را در جهت بهبود تعامل با مشتریان ارائه میدهیم که از جمله آنها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
مزایای استفاده از راهکارهای بازاریابی خودکار مایند:
برای دریافت مشاوره رایگان و کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مایند تماس بگیرید.
با افزایش رقابت و تنوع خواستههای مشتریان، کسبوکارها برای حفظ مشتریان خود و جذب مشتریان جدید، نیازمند ایجاد تجربیات منحصر به فرد و شخصیسازی شده برای هر مشتری هستند. در این راستا، هوش مصنوعی مکالمهای و مارکتینگ اتومیشن به عنوان ابزارهای قدرتمندی ظهور کردهاند که میتوانند به کسبوکارها در ارتقای ارتباط با مشتریان و رسیدن به اهدافشان کمک کنند. هوش مصنوعی مکالمهای با استفاده از الگوریتمهای پیشرفته و تکنیکهای یادگیری ماشین، امکان برقراری تعاملات دوطرفه و طبیعی با مشتریان را فراهم میکند. چتباتها، دستیاران مجازی و پلتفرمهای پیامرسان، نمونههایی از کاربردهای هوش مصنوعی مکالمهای در تعامل با مشتری هستند. ادغام هوش مصنوعی مکالمهای و مارکتینگ اتومیشن در پلتفرمهای تعامل با مشتری، مزایای متعددی را به همراه دارد، از جمله:
ارتباط با مشتریان به مجموعه فعالیتها و فرآیندهایی اشاره دارد که یک کسبوکار برای برقراری و حفظ ارتباط موثر با مشتریان خود انجام میدهد. این ارتباط میتواند از طریق کانالهای مختلفی مانند تلفن، ایمیل، شبکههای اجتماعی، چت آنلاین و ملاقاتهای حضوری صورت گیرد. هدف اصلی ارتباط با مشتریان، ایجاد رضایت، افزایش وفاداری و بهبود تجربه مشتریان است.
ادغام دادههای شخصیسازی با مارکتینگ اتومیشن، هوش مصنوعی مکالمهای، استفاده از دادههای شخص اول مکالمه، استفاده از قدرت ارتباط دو نفره، استفاده از تجارت مکالمه.
هوش مصنوعی مکالمهای در چتباتها و پیامرسانها مکالمان روان و جذاب را تضمین کرده و بهبود میبخشد. در واقع این فناوری مانند یک دستیار مجازی در تمام ساعات شبانهروز در خدمت برند است.